Pytania i odpowiedzi

Od kiedy działa TelefonPogadania.pl?

Telefon działa od początku kwietnia 2020r. Można do nas dzwonić codziennie od 12:00 do 20:00. Od 7 marca 2022r. wydłużamy godziny funkcjonowania infolinii od 11:00 do 20:00.

Na czym polega akcja TelefonPogadania.pl?

TelefonPogadania.pl jest inicjatywą, która w swoim założeniu ma łączyć ludzi samotnych i cyfrowo wykluczonych, z Wolontariuszami, którzy będą mogli z nimi porozmawiać. Oczywiście wyłącznie przez telefon.

Czyli tak dokładniej – jak to będzie wyglądało?

Gdy poczujesz potrzebę porozmawiania, po prostu zadzwoń pod numer 22 255 22 50 lub 800 012 005. Codziennie między 11:00 a 20:00. Na Twój telefon czekają Wolontariusze, którzy chętnie z Tobą porozmawiają.

Czy mogę do was zadzwonić, jeśli nie czuję się seniorem?

Tak, ale prosimy pamiętaj, w pierwszej kolejności chcemy pomóc tym, którzy naprawdę nie mają innych możliwości, a ze względu na wiek nie są biegli w korzystaniu z social mediów, Internetu i innych nowoczesnych narzędzi komunikacji.

Ile to kosztuje?

Działamy bezpłatnie. Nikt z Wolontariuszy i Organizatorów akcji, nie pobiera żadnego wynagrodzenia. Koszt połączenia na numer stacjonarny 22 255 22 50 naliczany będzie według stawek operatorów. Do wyboru jest też drugi numer 800 012 005, który jest numerem bezpłatnym. Możesz na niego dzwonić zarówno z telefonu stacjonarnego, jak i ze swojej komórki w dowolnej sieci.

W jakich godzinach TelefonPogadania będzie dostępny?

Infolinia jest czynna przez 7 dni w tygodniu, również w święta od 11:00 do 20:00.

Dzwonię, ale wciąż nie mogę się do dzwonić. Czy ktoś tam w ogóle pracuje?

Tak. Co najmniej kilkoro Wolontariuszy odbiera telefony codziennie od 11:00 do 20:00. Jeśli linia jest zajęta, oznacza to, że wszyscy Wolontariusze rozmawiają.

Kto za tym stoi?

Jesteśmy grupą aktywistów, których połączyła troska o osoby samotne i wykluczone. O tych, którzy w obecnej sytuacji jeszcze bardziej niż na co dzień, nie mają do kogo się odezwać. Są wśród nas terapeuci, redaktorzy, specjaliści od marketingu, hotelarze, coachowie i studenci psychologii. Zwykli ludzie, tacy jak Ty. Nie znaliśmy się wcześniej i wszystko załatwiamy… zdalnie, bez ani jednego osobistego spotkania. Początkowo połączyliśmy siły z fundacją „Otwarte Idee”, która nas wspierała przez prawie trzy lata, a obecnie działamy samodzielnie. Stowarzyszenie „TELEFON POGADANIA” to stowarzyszenie zwykłe zarejestrowane w Urzędzia Miasta Łodzi pod nr. 189

Dla kogo to jest?

TelefonPogadania.pl to projekt skierowany do osób samotnych, smutnych, opuszczonych, potrzebujących ciepłej i pokrzepiającej rozmowy. Ta grupa według nas jest narażona na największą izolację i wykluczenie. Nie chcemy jednak stawiać żadnych sztucznych granic: nie zna ich ani depresja, ani poczucie osamotnienia. Jeśli nie jesteś seniorem a chcesz z kimś porozmawiać lub podzielić się z nami swoim szczęściem, nie martw się, Twój telefon także odbierzemy. Osoby niepełnoletnie, będą przekierowywane na numer jednej ze współpracujących z nami organizacji świadczącej podobne usługi dla dzieci i młodzieży.

Czy połączenia są anonimowe?

Wolontariusz odbierający połączenie zapyta Cię tylko o imię. Twój numer telefonu wyświetli się także w systemie. Naszych Wolontariuszy obowiązuje umowa dotycząca poufności prowadzonych rozmów.

Czy połączenia są nagrywane?

Nie. Od lipca zmieniliśmy aplikację do rozmów i rozmowy nie są nagrywane.

Czy każdy może być Wolontariuszem?

Tak, przy czym zespół wolontariuszy specjalistów złożony jest z osób mających kompetencje zawodowe (terapeuci, szkoleniowcy, osoby pracujące z osobami starszymi lub pracownicy telefonów zaufania). Oni wybierają i szkolą wolontariuszy rozmówców. Nie każda osoba, która się do nas zgłosi, będzie mogła zostać Wolontariuszem rozmawiającym z dzwoniącymi do nas osobami. Mamy jednak mnóstwo innych zadań: potrzebujemy koordynatorów, osób układających grafiki dyżurów, zespołów, które pomogą nam w promowaniu naszej inicjatywy i docieraniu do osób nas potrzebujących.

Z jakimi sprawami można dzwonić?

Ze zwykłymi, codziennymi problemami i przemyśleniami. Chcemy, aby nasz telefon służył do kontaktu z drugim człowiekiem tym osobom, które nie mają go na co dzień. Do rozmów o wszystkim i o niczym. Wierzymy, że nawet jedna rozmowa dziennie z drugą osobą istotnie łagodzi skutki poczucia izolacji, osamotnienia i smutku. Nie udzielamy porad zdrowotnych, prawnych i innych specjalistycznych. Nie jesteśmy ośrodkiem interwencji kryzysowej, pogotowiem ratunkowym ani inną służbą tego typu. Przypominamy, że jesteśmy jedynie grupą osób zaangażowanych społecznie, które chcą umilić trwający okres zagrożenia epidemią osobom samotnym i seniorom.

Czy mogę zadzwonić z zagranicy?

Tak.

Czy mieszkając za granicą, mogę zostać Wolontariuszem?

Tak. Od strony narzędzi do obsługi połączeń potrzebny jest tylko komputer z dostępem do Internetu. Połączenie odbywa się przez program służący do obsługi infolinii. Wymagany jest komputer oraz zestaw słuchawek/mikrofonu. Pod kątem technicznym wszystkiego naszych Wolontariuszy uczymy – także wchodząc na linię masz już praktyczną wiedzę na temat tego, jak działa nasz system.

W jakim języku odbywają się rozmowy?

Na razie rozmawiamy tylko w języku polskim.